Erhverv

XL-BYG og elever i hård kritik af uddannelse

Unge med gymnasial baggrund skal på 5 – 10 ugers grundforløb, før de må starte som elever. Men både kvalitet og relevans af grundforløbet er for ringe, lyder det fra XL-BYG Brejnholt Randers.

Efter at have uddannet elever i 20 år, ved Torben Dahl Matzen hvad han taler om, når emnet falder på de unge mennesker. I dag er han ansat som driftschef ved XL-BYG Brejnholt Randers, der leverer en omsætning på 1 milliard kroner, har 250 ansatte og 8 XL-BYG forretninger i alt.

Her har han udover driftsansvaret for alle forretningerne også ansvaret for tømmerhandelens cirka 20 elever. Torben Dahl Matzen har altid sat en ære i at sende dygtige og veluddannede elever videre ud i erhvervslivet.

Men for en mindre gruppe af elever, giver han nu tydeligt udtryk for, at de bør tilbydes bedre uddannelsesforhold på nationalt plan. Det gælder unge mennesker med gymnasial baggrund som HHX, HTX, HF og STX. De bliver i dag sendt på 5- 10 ugers obligatorisk grundforløb, inden de må starte som elev på en erhvervsuddannelse.

– Grundlæggende tager vi problemet op, fordi vi gerne vil gøre vores branche og elevpladser endnu mere attraktiv for unge mennesker. Vi vokser markant og har simpelthen brug for mere faglært arbejdskraft. De unge mennesker er tydeligvis utilfredse med grundforløbet. Det er både det faglige niveau, der er for lavt, og undervisningen, der er alt for langt væk fra den erhvervsmæssige virkelighed, som de skal ud i bagefter. Jeg har læst undervisningsmaterialet igennem for vores seneste HHX-elev. Det virkede ikke til at være over niende klasses niveau. Det kan man ikke byde en elev, der har læst en treårig handelsuddannelse efter folkeskolen, siger han og tilføjer, at han gerne så en anden ordning:

– Grundforløbet for HHX’ere er unødvendigt, Men der bør stadig være en form for uddannelse for de gymnasiale elever, der ikke har en handelsrettet baggrund. Det skal bare ikke fungere som i dag. Jeg mener, det i langt højere grad skal foregå i samarbejde med deres kommende elevsted. Eksempelvis kunne eleven gå tre dage på skole og være på arbejdspladsen to dage og arbejde med uddannelsesrelevante opgaver.

Det virkede fuldstændig forkert

21-årige Asger Brøndum Eriksen er i dag salgselev ved XL-BYG Brejnholt Randers. Han blev sendt på 5 ugers grundforløb, selvom han havde en dugfrisk HHX-uddannelse i bagagen:

– Jeg havde virksomhedsøkonomi på A-niveau på HHX, men skulle alligevel læse erhvervsøkonomi, der er virksomhedsøkonomi på D-niveau. Jeg skulle også tage et 9. klasses introduktionskursus til Excel, som jeg havde brugt hver dag i tre år på HHX. Og i de praktiske opgaver, skulle jeg bruge min erfaring fra butikken, selvom jeg ikke havde fået lov at starte derude endnu. Det meste virkede fuldstændig forkert på mig, siger han.

DI: Det kræver ændringer

Hos DI oplyser Erhvervsuddannelseschef Lone Folmer Berthelsen, at DI sammen med blandt andre HK og Dansk Erhverv har indstillet til Undervisningsministeriet, at det fem uger lange grundforløb for HHX’erne annulleres:

– HHX’ere har haft de fag, der er relevante for en merkantil erhvervsuddannelse, så vi er enige med XL-BYG i, at for HHX’ere bør det ikke være et krav. Elever med de øvrige gymnasiale uddannelser får på grundforløbet blandt andet merkantile grundfag, de ikke har haft i gymnasiet. Her er et tættere samarbejde med praktikvirksomheden en udfordring, da virksomhed og elev i mange tilfælde ikke har indgået en uddannelsesaftale, når eleven tager det 10 ugers grundforløb. Det er derfor skolerne, der skal varetage den praksisnære, erhvervsrettede del af grundforløbet.

Kommentarer