Randers By

Velkommen i familien Randers, Lauge Koch

Se billedserie

Bordene i byrådssalen var i går dækket med champagne, kransekage og Blå Thor da Randers Kommune skulle adoptere forsvarets nyeste inspektionsfartøj ”Lauge Koch”.

Langt hovedparten af Søværnets skibe er adopteret af danske kommuner. Det er en tradition gennem årtier for at knytte bånd og forståelse mellem livet på land og på søen. Randers har ikke haft et adoptionsskib siden 2009, hvor korvetten Niels Juel blev taget ud af tjeneste. Som adoptionsskib anløb Niels Juel flere gange Randers. Fremover kan borgere og gæster i kommunen glæde sig til at få besøg af Søværnets indtil dato mest moderne og fascinerende fartøj. Det blev søsat i december 2017.

Borgmester Torben Hansen bød besætning og officerer fra fartøjet velkommen til Randers. Herefter sang Louise Svane fra Langå ”Som en rejselysten flåde.”

– Vi føler at vi nu skal være forældre til et nyt bysbarn, når vi adopterer ”Lauge Koch”, sagde Torben Hansen.

– I 1946 anmodede Randers Kommune om tilladelse til at adoptere fregatten ”Niels Ebbesen”, som er opkaldt efter Niels Ebbesen, som i 1340 vog den kullede greve, og derved med til at smide lübeckerne ud af Jylland, og blev et tegn på en af de store danske frihedshelte, berettede Torben Hansen.

– Det blev begyndelsen til en lang tradition, hvor søværnets skibe bliver adopteret af danske byer og kommuner. Fra 1980 – 2009 adopterede vi ”Niels Ebbesen” og faktisk har vi stadigvæk en skibsklokke hængende på Laksetorvet, som i 1978 blev indgraveret med ”Niels Juul”, og derfor er vi stolte og glade for, at kunne adoptere det tredje skib i Knud Rasmussen klassen

– I skal gøre tjeneste i Nordatlanten ved Grønland og Færøerne hvor jeres opgaver er fiskeriinspektion, suverænitetshævelse, isbryder, søredning samt søopmåling, så vi kan få mere præcise søkort over Grønland, sagde borgmesteren.

– Vi vil have jer i vores tanker, ligesom vi håber, at vi vil være i jeres. Så velkommen til Randers, og velkommen i familien til vores nye bysbarn, sluttede Torben Hansen.

Chefen for ”Lauge Koch” orlogskaptajn Claus Gudbjerg takkede for velkomsten, og sagde:

– Vores operationsområde er Nordatlanten og Grønland, som betyder at ”Lauge Koch” oftest vil ligge langt fra sin adoptionsby, men glæden og bevidstheden om at have en tryg havn, vil være ombord, og skabe lyse sind i den til tider mørke og barske søgang, sagde han.

Herefter blev adoptionspapirerne underskrevet af borgmesteren og chefen for ”Lauge Koch”, og så blev der udvekslet gaver.

Lauge Koch har et helikopterdæk og kan både modtage samt tanke en helikopter ombord. Samtidig har skibet en moderne computerstyret kanon og der kan monteres både torpedoer og luftforsvarsmissiler.

Fartøjet er bygget af Karstensens Skibsværft A/S i Skagen, men selve skroget er svejset sammen i Polen. Herefter er den igen slæbt til Skagen, hvor skibets indmad med mere er sat i. Tilbage i Korsør monteres det militære udstyr. Det består at en mængde elektroniks udstyr, hvis virkemåder af militære hensyn holdes tæt til kroppen og derfor ikke kan monteres på et civilt skibsværft.

Fartøjets evner som isbryder har været afprøvet i en testsejlads i området Nordatlanten. Her gik den uden problemer igennem 90 centimeter tyk is.

Forsvarsministeriet anslår de samlede levetidsomkostninger for skibet til én milliard kroner over 30 år. Forsvarsministeriet har brugt ca. 513 mio. kr. til at få bygget skibet.

Kommentarer