Samfund

Unge vejleder unge om uddannelse

Niclas Bach Christensen ønsker selv at blive skuespiller, og mener at eleverne i 8. og 9. klasse skal forfølge deres drømme.

Ungdommens Uddannelsesvejledning i Randers har netop afsluttet et pilotprojekt, der skiftede den traditionelle vejledning ud med ung-til-ung vejledning. Vildt fedt at være med til, fortæller en HF’er, som har været med i elevgruppen, der har holdt oplæg om deres uddannelse for afgangsklasserne på to af byens grundskoler

Når eleverne i 8. og 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse, foregår det typisk via vejledning fra en ansat fra Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU). Nu har UU i Randers afprøvet et nyt projekt, hvor afgangsklasserne i grundskolen hører om de forskellige ungdomsuddannelser ved at møde de elever, der allerede går på uddannelserne.

– De unge studerende kan give en anden form for vejledning, end vi kan. De er selv i gang med en ungdomsuddannelse, så de kan fortælle meget nærværende om, hvordan det er at gå på netop deres skole, fortæller Jette Ravn Kristiansen, der er UU-vejleder i Randers.

– Jeg har oplevet, at vores nye projekt har været med til at gøre eleverne i 8. og 9. klasse mere afklarede omkring deres uddannelsesvalg og også fået nogle til at ombestemme sig, fordi de har fået et mere reelt billede af de forskellige ungdomsuddannelser. Det kan være med til at nedbryde fordomme om de forskellige skoler og uddannelser, når der bliver sat ansigt på, tilføjer hun.

Samarbejde med grundskoler og ungdomsuddannelser

UU har sammensat en gruppe af elever fra de forskellige ungdomsuddannelser og arrangeret i alt tre besøg hos elever i 8. og 9. årgang på Assentoftskolen og Vestervangsskolen, hvor eleverne fra ungdomsuddannelserne hver har holdt et oplæg om deres uddannelse og efterfølgende haft en spørgerunde på skift for alle eleverne i 8. og 9. klasse.

– Jeg synes, det har været vildt skægt at være med til, siger Niclas Bach Christensen, der går i 2. k på Randers HF & VUC og har været med ude at snakke med 8. og 9. klasserne.

Niclas er 18 år og gik direkte på HF efter 10. klasse. Hans drøm er at blive skuespiller, så det har også været en god øvelse for ham at lave en præsentation for større forsamlinger.

– Jeg elsker at stå foran andre mennesker, og det har været en spændende opgave både at skulle fortælle min egen personlige historie og fortælle om HF. Samtidig synes jeg, det er et rigtigt fedt koncept, at vi kommer ud og møder de unge i øjenhøjde. Jeg har jo selv siddet i deres sted for et par år siden og været i tvivl om, hvad jeg skulle vælge, og da ville jeg have sat pris på at høre andres historier og overvejelser.”

De skal forfølge deres drømme

Hans vigtigste budskab til eleverne i 8. og 9. klasse er, at de skal forfølge deres drømme, når de skal vælge uddannelse.

– Det er vigtigt, at de ikke bare vælger en uddannelse, fordi deres kammerater vælger den. De skal finde ud af, hvad der brænder mest i dem, og så skal de gå efter det. Hvis de vil det nok, kan det meste lade sig gøre. Det er bedre at forfølge sin drøm end at lave noget, man alligevel ikke gider. De skal også vide, at det er ok, hvis man ikke vælger rigtigt i første forsøg.

Godt indblik i mange uddannelser

Kirstine Villadsen Kjær er en af de elever, der snart skal træffe et valg om ungdomsuddannelse. Hun går i 9. b på Vestervangsskolen og har været meget glad for UU’s nye tiltag, fordi hun på den måde har mødt unge fra de forskellige ungdomsuddannelser.

– Jeg har været i brobygning, men det var kun på to af ungdomsuddannelserne, og dem havde jeg selv valgt. På den her måde får jeg et godt indblik i mange uddannelser – også dem, jeg ikke umiddelbart troede, var noget for mig. Så nu føler jeg, jeg har flere valgmuligheder.

Stor værdi, at de unge selv fortæller

Kirstine synes, det har stor værdi, at de er de unge selv, der fortæller om uddannelserne.

– Jeg er blevet klogere på, hvad det vil sige at gå på en ungdomsuddannelse. Det virker bedre og mere troværdigt, når de selv fortæller om, hvordan der er på netop deres skole, og kan svare på vores spørgsmål. Når jeg skal vælge uddannelse, betyder det noget, hvordan lærerne er, og hvilke fag skolen tilbyder, og så betyder det sociale liv og stemningen på uddannelsen også rigtigt meget, siger hun.

Kommentarer