Livsstil og forbrug

Sådan gør du drøm til virkelighed: Gode råd til dig, der gerne vil åbne et spisested

Går du og drømmer om at have din egen restaurant? Eller måske du gerne vil servere lækker frokost til byens indbyggere? Heldigvis er det muligt at gøre drøm til virkelighed. Denne artikel vil hjælpe dig med at få et overblik over, hvad du bør tage med i dine overvejelser.

Først og fremmest skal du være sikker på, at du har økonomisk kapital til at starte dit eget spisested. Det er en fornøjelse, der kræver både tid og penge. Men når du rammer den første åbningsdag, vil pengene forhåbentlig begynde at blive tjent ind igen.

Udeservering er skrøbeligt

Mange spisesteder har en udeservering, der især lokker kunder til i sommermånederne. Har du mulighed for at finde et sted med plads til udeservering, kan det vise sig at være en god investering for dig. Men vi kommer ikke udenom, at udeservering har været et omdiskuteret emne. Det gælder både i forhold til oprydning og larm, der kan være til gene for naboerne.

Vælger du et sted med udeservering, skal du altid sørge for at få fat i udendørs askebægre. Der vil være mange rygere, der foretrækker at sidde ude og nyde deres mad. Du har ansvaret på arealet udenfor dit spisested, og derfor vil kommunen kontakte dig, hvis der ligger cigaretskodder.

Der findes forskellige typer udendørs askebægre. De mest klassiske udendørs askebægre er fritstående askebægre. Disse giver dig mulighed for at rengøre dem og fjerne dem fra bordene om aftenen. Heldigvis er udendørs askebægre en særdeles lav post i budgettet.

Hvad kan dit koncept?

Det handler altid om det gode koncept, når du vil opnå succes med dit nye spisested. Unikke koncepter, som ikke findes andre steder i byen, er værd at have øje for. Det behøver ikke være et spisested, der skiller sig ud på mange parametre. Det kan blot være en anderledes indretning eller et menukort med nye muligheder.

Når du skal finde på dit koncept, bør du derfor undersøge lokalområdet. Ved at få overblik over de nuværende spisesteder, kan du nemmere selv designe et koncept, der skiller sig ud fra mængden. Du kan med fordel have fokus på bæredygtighed, der er blevet yderst populært som koncept i dag. Dette er blandt andet blevet en del af den globale Michelin-guide.

Spred budskabet

I dag er vores muligheder for at markedsføre os selv blevet langt bedre, end hvad der var tilfældet for blot 10 år siden. Med sociale medier har du rig mulighed for at kickstarte din åbning. Her kan du nå ud til lokalområdet og mange forskellige målgrupper.

Du bør overveje at alliere dig med såkaldte influencers. Betegnelsen dækker over brugere på Instagram, der har minimum 1.500 følgere, der passer til dine præferencer og ønsker om potentielle kunder.

Du tilbyder eksempelvis en gratis frokost på den betingelse, at disse personer poster billeder fra stedet. Det giver dig nogle helt unikke muligheder for at nå ud til store grupper i lokalområdet og på den måde opnå hurtig eksponering.

Denne artikel er sponseret indhold

Kommentarer