Randers By

Randers Kommune går til kamp mod tyggegummi

Tyggegummi er næst efter skod det hyppigste problem med affald i byerne i Danmark, og det vil Randers Kommune nu gøre noget ved. Kommunen har opstillet en to meter høj søjle og flere afstemningsplader med sjove spørgsmål i centrum af Randers by, der skal lokke borgerne til at stemme med deres tyggegummi i stedet for at smide det på gaden.

“Har du en god hårdag?” – “Er du forelsket?” eller “Må man kysse på første date?” Disse og andre skøre og sjove spørgsmål hænger og venter på borgernes tyggegummiklatter ved Busterminalen og i Storegade, hvor der er mange cafeer og restauranter. Meningen er, at det skal få folk til at svare på spørgsmålene med ders tyggegummi – istedet for at smide det på fliserne.

I 2015 fik Storegade lagt nye fliser, men der ikke lang tid, før der atter lå tyggegummi overalt. Som led i et nyt affaldsprojekt, der skal få borgerne til at ramme skraldespanden for at holde byen ren, blev fliserne renset i juni i år, og den nye kampagne skulle gerne holde fliserne rene.

Kampagner med humor

Søjlen og stemmepladerne til tyggegummi er blot et af mange projekter, som Randers Kommune sætter i søen i de kommende år i forbindelse med kommunens nye affaldsprojekt, ”Jeg gør det – Ren Randers”, der skal få borgerne til at tage ansvar for deres eget affald.

– Vi forsøger at få borgerne til at trække på smilebåndet og tænke sig om en ekstra gang, når de skal af med deres brugte tyggegummi. Vi ved jo, at det ikke virker med løftede pegefingre for at få folk til at ændre adfærd. Derfor håber vi, at de nye tiltag vil få flere til at sætte tyggegummiet på de sjove udsagn, så gaderne i Randers bliver fri for tyggegummiklatter, udtaler Frank Nørgaard, formand for Miljø- og teknikudvalget i Randers Kommune i for bindelse med lancering af kampagnen.

Fakta om affaldsprojektet

Projektets mål er at gøre Randers til en ren og attraktiv kommune ved at reducere mængden af henkastet affald i det offentlige rum.

Det skal blandt andet ske ved at ændre borgernes adfærd og holdninger til affald med kampagner, aktiviteter og nye affaldsløsninger de kommende år.

I august laver projektet en skodkampagne, hvor der sættes nye iøjnefaldende askebægre op. Askebægrene ligner en stående cigaret, så rygere ikke længere kan undskylde sig med, at de ikke kan finde askebægre til deres skod.

Kommentarer