Randers By

Randers: Børn og unge skal have indflydelse

I samarbejde med landsorganisationen Danske Skoleelever afholder Søndermarkskolen i Randers den første workshop i Danmark, hvor elever er en naturlig medspiller i udviklingen af værdierne. Samtidig er alle kommunens skoler netop i gang med en proces hen mod et fælles elevråd for hele kommunen

Hvilke værdier skolen bygges på ? Det spørgsmål skal godt 600 elever fra 1.-6. klasse være med til at svare på, når Søndermarksskolen i dag torsdag for første gang deltager i en workshop for at udvikle skolens daglige liv og ledelse.

– Børn og unge gør sig mange tanker. Tanker som er vigtige at få med videre ind i fremtiden. Derfor arbejder vi generelt i Randers kommune med at sikre medindflydelse. For eksempel med et kommende fælles elevråd på tværs af skoler, siger Anders Buhl Christensen (V), formand for Børn og Skoleudvalget i Randers Kommune.

– Helt konkret arbejder vi også med indflydelsen på en skolens rammer – lige nu på Søndermarkskolen, som har taget et flot afsæt i at lytte til eleverne i udformningen af nye værdier, tilføjer han.

Et behov for en fælles kultur

Som led i en ændring af den lokale skolestruktur i Randers, kom eleverne ved skolestarten i 2015 fra flere forskellige skoler. Dermed opstod der et naturligt behov for at skabe en ny fælles kultur med fælles værdier.

– Vi har brugt det første år i en ny struktur på at gå praktisk til værks. Nu er tiden kommet til, at vi også sætter ord på, hvad der er vores fælles værdier. Derfor inddrager vi nu eleverne i en proces, hvor vi i skolens ledelse vil have stærkt fokus på elevernes holdning til tingene, fortæller Helle Hesel, der er skoleleder på Søndermarksskolen.

læring, tryghed, omsorg og trivsel

Eleverne går på Søndermarkskolen fra 0.-6 klasse hvorefter de fortsætter til en fælles udskolingsskole for 7.-9. klasse på Tirsdalens skole.

– Den virkelighed skal vores værdier naturligvis kunne rumme. Derudover handler værdierne om læring, tryghed, omsorg og trivsel. Vores skole er resultatet af en fusion, og derfor er det vigtigt at få elevernes refleksion på værdier, så vi skaber en ny fælles forståelse, forklarer Helle Hesel.

Når eleverne har givet deres bud på Søndermarkskolens fælles værdier, arbejder skolens bestyrelse og ledelse videre med elevernes input. I den forbindelse vil der også blive workshops for skolens personale og forældre.

Første gang Danske Skoleelever deltager

Det er første gang, at organisationen Danske Skoleelever med hovedkontor i Randers, deltager i at tilrettelægge en sådan workshop. Elevorganisationen er tæt samarbejdspartner for de lokale folkeskoler, når det handler om elevdemokrati.

– Vi har i planlægningen af workshoppen været med til at tilrettelægge, hvordan man bedst får elevernes perspektiv på skolens værdier. Det er et spørgsmål, det kan være svært at forholde sig til som elev, da det er umiddelbart virker abstrakt, fortæller Frida Rasmussen, der er en af de unge sekretariatsfrivillige hos Danske Skoleelever.

– Men det betyder ikke, at eleverne ikke har holdninger og meninger omkring hvilke værdier skolen arbejder ud fra. Det er vigtigt for en god skolegang, at eleverne også har indflydelse på og selv accepterer skolens værdier, tilføjer hun.

Fælles elevråd

Samtidig med konkret værdiarbejde på Søndermarkskolen, arbejder Randers Kommune med at skabe et fælles elevråd på tværs af kommunens 19 skoler og de lokale elevråd. Det fælles elevråd får høringsret, når der skal tages vigtige beslutninger om rammerne for skolen. Det kan for eksempel være om udbud af undervisningsmaterialer eller beslutninger om elementer i den overordnede skolereform.

– 36 danske kommuner har et sådant fælles elevråd på tværs af skolerne. Vi kan se, at det giver mere indflydelse til eleverne. Det er derfor også glædeligt, at Randers er på vej med et fælles elevråd, ” forklarer teamchef, Henrik Bech Sørensen fra organisationen Danske Skoleelever.

 

 

Kommentarer