Samfund

Randers børn er aktive i naturen

Arkivfoto

Tyve børn, forældre og pædagoger kunne torsdag eftermiddag den 30. november hejse det grønne flag. Dermed er børnehaven Troldebo i Fladbro Skov officielt certificeret af Friluftsrådet som naturbørnehave.

I forvejen har omkring 100 dagplejere og 9 daginstitutioner i Randers Kommune certificeringen.

– Ud fra anderkendt forskning tyder meget på, at børn bliver mere sunde og raske af at opholde sig ude. Samtidig lærer de at passe på vores natur og miljø på en helt anden måde, når de fra helt små har en naturlig tilknytning til udelivet – og livet i naturen i særdeleshed. Derfor arbejder vi målbevidst med få så mange dagplejere og daginstitutioner med i Grøn Flag-ordningen, forklarer pædagogisk konsulent i Randers Kommune, Charlotte Buchhave.

Små grønne spirer får deres diplom for at være aktive i naturen. Det sker efter det grønne flag lige er hejst i børnehaven Troldebo.

Hos børnehaven Troldebo har de en skøn naturlegeplads, skov og Gudenåen lige uden for døren.

– Det er vores mål at pirre til børnenes naturlige nysgerrighed, give dem viden og interesse for naturen. Vi tilbringer de fleste af vores børnehavetimer udendørs – enten i skoven, ved åen eller på vores naturlegeplads, forklarer Silje Renate Refvik, pædagogisk assistent hos Troldebo.

Der bliver snakket og leget med naturvidenskabelige temaer som eksempelvis tyngdekraften, for hvorfor synker en sten til bunds i åen, imens en træpind flyder oven på? Børnene får på den måde både læring, motion og leg i løbet af en dag i Troldebo. Naturen bliver også brugt som læring og forståelse for vores fælles historie. I samarbejde med Museum Østjylland har børnehaven i en periode haft temaet “Der var engang en å”.

– Her havde vi fokus på Gudenåens betydning for vores lokale område gennem tiden, og børnene var blandt andet ude at lege pramdragere, fortæller Silje Renate Refvik.

Temaet om Gudenåen vagte opsigt hos Friluftsrådet, der altså nu har tildelt det grønne flag til Troldebo.

– Det er godt, at børn kommer ud i naturen, og oplever den på forskellige måder. At bruge en kulturhistorisk indgang til naturen er én mulighed for at opleve den – en anden kunne være den naturvidenskabelige. Jo flere indgang der anvendes, jo flere naturoplevelser får børnene. Det er alt sammen med til at give børnene et godt forhold til naturen, så de også får lyst til at passe på den i fremtiden, udtaler Eske Thøgersen, der er kredsformand for Friluftsrådet i Østjylland.

Kommentarer