Randers By

Motionsdag går hånd i hånd med klimatilpasning

For de ældste elever på Rismølleskolen i Randers Kommune er den årlige motionsdag kommet i nye klæder under temaet klimatilpasning og "Byen til Vandet". I løbet af dagen var eleverne med til at give inputs til byudviklingen i Randers Kommune samtidig med, at de motionerede og blev klogere på klimatilpasningen af Randers i et naturfagligt perspektiv. Pressefoto.

Hvordan skal Randers se ud i fremtiden? Hvordan klimasikres byen samtidig med, at vi skaber oplevelser i naturen og byudvikling til gavn for byens nuværende og kommende borgere? Det er nogle af de spørgsmål, som eleverne fra Rismølleskolen fik mulighed for at give deres perspektiv på til den årlige motionsdag i fredags.

– Det er utrolig vigtigt med nogle initiativer, hvor vi kan få de unge i tale. Det er en vigtig del af den demokratiske proces, at de unge også får mulighed for at komme til orde. Og fordi Byen til Vandet kommer til at sætte retning for byens udvikling i mange år, er det jo virkelig relevant for de unge, som forhåbentlig er fremtidens indbyggere i Randers. Derfor har vi en særlig interesse i, at de også forholder sig til det og bliver hørt på lige fod med de ældre generationer, fortæller Mia Rix, som er geograf og projektleder for Klimabåndet i Randers Kommune.

Efter oplægget skulle eleverne både dyrke crossfit ved Tronholmen, på løb langs havnen og ud til Romalt langs klimadigerne.

– Det har bare været en rigtig spændende og anderledes dag. Vi har både fået oplæg omkring nye udearealer og klimasikring i Randers samtidig med, at vi prøver crossfit og løber nogle andre ruter, end vi plejer til motionsdag. Det er rigtig fedt, fortæller Emma Pagter, som er elev i 9.v på Rismølleskolen.

Digital ungeinddragelse

Motionsdagen begyndte med et oplæg fra Randers Kommunes Plan-afdelingen, som gav de unge naturfaglig viden om de udfordringer og muligheder, der ligger i den fremtidige klimatilpasning af Randers. Herefter kunne de unge komme med deres egne forslag til byudviklingen via en app, der hentede deres svar op på storskærmen.

– Det her er en måde, hvorpå eleverne rent faktisk kan få indflydelse på deres byliv. Det er privilegeret, at de får den her mulighed, hvor de kan give deres mening til kende og komme med idéer. For det handler jo netop om deres fremtid og samtidig er der også et rigtig vigtigt dannelsesaspekt i projektet, fortæller Tobias Vinther Møller, som er lærer på Rismølleskolen i Randers.

Foruden at komme med deres egne forslag, så fik eleverne også mulighed for at stemme på konkrete klima-initiativer, som Mia Rix, projektleder i Randers Kommune, præsenterede for eleverne.

– Det var rigtig fedt, at vi blev spurgt om, hvad vi synes kunne være en god idé i fremtiden. For det er jo os, der skal bo her og bruge meget af vores liv her. Personligt synes jeg, det betyder meget, at vi har bygningerne tæt på naturen og vandet, så det ikke bliver så adskilt. Derfor stemte jeg for, at vi skulle lave sådan nogle tiltag ved pieren, fortæller Emma Pagter.

Efter efterårsferien arbejder 8. klasserne fra Rismølleskolen videre med den fremtidige klimatilpasning i Randers, hvor de selv skal være med til at komme med forslag til udformningen og de aktiviteter, der kan skabes samtidig

Kommentarer