Erhverv

Kop & Kande har givet Charlottes butik vind i sejlene

At det er en god forretning at være en del af Kop & Kande, kan isenkræmmer Charlotte Dahl Hansen fra Randers kun bekræfte.

Hun har været en del af isenkræmmerkæden siden 2010, og allerede det første år steg hendes omsætning med en million kroner. Hun har aldrig haft en bedre forretning.

– Jeg har været isenkræmmer i 35 år og altid ment, at jeg var bedre stillet uden kædetilhørsforhold, men jeg har i den grad taget fejl. Med en støt vækst over de ni år, jeg har været en del af Kop & Kande, er det svært at få øje på ulemperne, siger Charlotte Dahl Hansen, ejer af Kop & Kande-butikken i Randers.

Hun oplever Kop & Kande som en kompetent samarbejdspartner, hvor butikkerne fungerer som selvstændige enheder, men hvor netværk og kollegialt fællesskab også er vigtige parametre – både med kædekontoret, men også på tværs af butikkerne.

– Jeg er drevet af godt købmandskab, og det tror jeg faktisk også, de fleste af mine kollegaer er. Vi vil alle gøre en god handel og drive vores forretning på hver vores måde. Og det har Kop & Kande-kæden forstået, siger Charlotte Dahl Hansen.

Selv om hendes forretning klarede sig godt tidligere, har hun svært ved at forestille sig, at butikken havde overlevet, hvis den ikke var blevet den del af Kop & Kande. – Med Kop & Kande har jeg fået adgang til supergode indkøbsaftaler, eneforhandlervarer, der giver os et meget bredt sortiment – og så kan jeg tydeligt mærke, at den centraliserede markedsføring gør en kæmpe forskel, siger Charlotte Dahl Hansen.

Filosofien hos Kop & Kande er, at de selvstændige butikker skal have albuerum. Kædekontorets fornemste opgave er at servicere, optimere og minimere butikkernes administrationsopgaver, så butikkerne kan drive en sund forretning.

Historien om Kop & Kande
Kop & Kande har 94 butikker over hele landet samt i Grønland, på Island og Færøerne, hvor 550 faguddannede medarbejdere står klar til at give en personlig og professionel rådgivning i den lokale butik.

Kæden sælger oplevelser til kunder, der ønsker succes i køkkenet, som vil imponere med et veldækket bord, og som søger efter den helt rigtige gave – uanset om kunderne besøger Kop & Kande i en fysisk butik eller på kop-kande.dk.

Tilbage i 1978 stiftede 54 selvstændige isenkræmmere en indkøbsforening, som i 1984 blev til Kop & Kande. I løbet af 90’erne valgte medlemmerne at gøre samarbejdet stadig mere forpligtende og samle sig omkring et egentligt koncept og en ensartet profil. På den måde blev der skabt en stærkt profileret kæde baseret på sunde butikker med gode lokale placeringer og et stort engagement.

Kop & Kande a.m.b.a. er i dag et selvstændigt juridisk selskab. Alle medlemmer af Kop & Kande er optaget i kæden via deres status som andelshavere i Kop & Kande a.m.b.a.

Kommentarer