Langå

Elever gav ældre vind i håret ved åbning af cykelsti i Langå

Fra venstre mod højre: Tobias Hvid fra 6. B og Lars Kobbernagel – Mikkel Vibe Christensen fra 6. B og Linda Christensen – Gustav Mørup fra 6. B og Edith Jensen og Hans Kristian Pedersen

Der var gang i hjulene på Langå Skole torsdag 16. juni, da skolen fejrede åbningen af den nye 625 meter lange cykelsti langs Randersvej. I dagens anledning havde 6. klasserne inviteret en gruppe ældre fra et nærliggende plejecenter til en cykeltur i rickshaws.

Eleverne kender i forvejen mange af de ældre, de cyklede rundt med, da Langå Skole har et tæt samarbejde med plejecentret. Elever fra 6. klasse er læsevenner med nogle af de ældre beboere som led i danskundervisningen. De havde derfor valgt at springe på cyklerne for at give de ældre en anderledes oplevelse på hjul:

– Det var sjovt at cykle rundt med de ældre i en rickshaw. Det var lidt svært at finde balancen i starten, men efterhånden gik det fint på den nye cykelsti, sagde Gustav Mørup fra 6. B.

De ældre passagerer nød også turen og samværet med de unge:

– Det er meget behageligt at blive kørt rundt i området på cykel, når man ikke længere selv kan træde i pedalerne. Vi er heldige, at vi har så gode naboer, der vil cykle rundt med os, sagde Lars Kobbernagel, der bor på plejecenter Kildevang.

Han kan glæde sig til flere ture i rickshawen, for skolen regner med at udvide læsesamarbejdet med ældrecentret til også at indbefatte cykelture i rickshaws næste skoleår.

Elever underviste i cykelfærdigheder

Dagen stod i cyklens tegn ved fejringen af den nye cykelsti på skolen. Mens 6. klasserne havde travlt med at cykle på rickshaws, underviste eleverne i 5. klasserne alle 4. klasserne i forskellige cykelfærdigheder. Eleverne skulle blandt andet øve balance og drejeteknikker på cyklen:

– Hvis vi bliver lidt mere sikre på cyklen, kan det være, at der er flere, der vil cykle til skole. Desuden er det sjovt og anderledes at blive undervist af de store elever, sagde Lærke Kjær Pedersen fra 4. B.

 

 

 

 

Kommentarer