Debat og politik

Borgmesteren og Udviklingsformanden misser muligheden for at få den rigtige infrastruktur til Randers

Debatindlæg af Erik Bo Andersen, Østbroen – Liste til KV21

De to herre og Kommunens topembedsfolk går til transportudvalget med en Klimabro der ikke har Statslig interesse, og man misser en gylden mulighed for at snakke et af Danmarksbedste infrastrukturprojekter ind i spillet om en udbygning af infrastrukturen.

Er Torben Hansen – Blå?

En Socialdemokratisk Borgmester, tidligere folketingsmedlem for S, der i den grad er på knæfald overfor den Borgerlige opposition, fordi man først i 11 time, er ved at komme ind i kampen om Statens infrastruktur midler.

Det er da dejligt at der er en bred alliance, der arbejder på udvidelse af E45 til Randers, og forhåbentligt også til alle de støjplagede borgere. 

Men Torben Hansen, det er håbløst at få foretræde for transportudvalget og så præsentere jeres Klimabro, som udelukkende er et Kommunalanliggende uden nogen som helt form for Statslig interesse?

Hvorfor går I ikke med det projekt der netop har Statslig interesse, nemlig Østbroen. En Østbro med 14 km ringforbindelse fra E45 i nord til E45 i syd, Altså Statsvej.

I misser simpelthen en oplagt mulighed for at præsentere en Østbro, som er den eneste broløsning som Staten vil medfinansiere. En Østbro er modsat en Klimabro, et Statsanliggende, som til og med har kæmpe regional betydning og anliggende, der vil styrke, ikke bare Randers, men Østhimmerland, og Nord- og Syddjurs Kommuner, og for de to djurslandskommuner vil de få hurtigere adkomst til regionshospitalet. Herudover vil Østbroen være den eneste broløsning der kan sikre en aflastning af Randers midtby for trafik.

Hvorfor vil du og din nye partifælle/og allierede, Christian Brøns, misse denne enestående mulighed for at tale en Østbro ind i forhandlingerne i jeres foretræde med transportudvalget.

Måske skal du tage med til forhandlingerne, at I er ved at begå lovbrud, ved at love en Klimabro, som garanti for, at en privat invester går med i jeres fantasiprojekt Byen til vandet, som led i at mindske den private investors risiko, på alle vi borgers regning.

Drop nu jeres stædighed, og så præsenter det der giver Randers de bedste muligheder for medfinansiering af Statslige midler.

I har et af Danmarks bedste infrastrukturprojekter for Staten i Østbroen, og med en stærk medfinansiering af Randers Kommune på 10-20%, så overgår i ethvert infrastruktur projekt i Danmark.

En Kommunal medfinansiering af en Østbro, der kun vil svarer til en Kommunal investering på mellem 3,9 og 7,8 mio. kr. årligt i 30 år.

Det burde enhver kunne sælge.

Kommentarer