Assentoft

Anmeld mistanke om skimmelsvamp digitalt til kommunen

Randers Kommune har udviklet en ny selvbetjeningsløsning så alle, kan anmelde mistanke om skimmelsvamp digitalt på randers.dk – den direkte vej til den nye side om skimmelsvamp er:

www.planlaegning.randers.dk/by-og-omraadefornyelse/skimmelsvamp/

Når man anmelder mistanken om skimmelsvamp og indsender billeder af problemet, vil kommunen vurdere, hvilke tiltage der er nødvendige f.eks. om der skal der laves et tilsyn eller om der er behov for at tage prøver i boligen. Hvis man bor til leje vil udlejeren blive kontaktet om problemet. Det er igennem dialog med lejer og udlejere problemerne med skimmelsvamp skal løses.

Kontakt udlejeren først

– Får man som lejer mistanke om, at der er skimmelsvamp i ens bolig, opfordrer vi i første omgang til, at man kontakter sin udlejer. Men løser det ikke problemet, er det nu blevet lettere at kontakte os, og så sørger vi for, at der bliver rejst en sag, siger Sidsel Homann Jørgensen, sekretariatschef, Miljø og Teknik.

Skimmelsvamp kan være sundhedsskadeligt, og Randers Kommune har pligt til at reagere og føre tilsyn, så ingen bor i sundhedsskadelige boliger. Derfor vil der også blive taget affære, når man kontakter kommunen gennem løsningen.

Krav til udlejer

– I de fleste tilfælde er udlejeren helt med på, at problemet skal løses. Men i de situationer, hvor det ikke er tilfældet og der er sundhedsfarlige forhold, kan vi fx afgøre, at en lejlighed ikke er egnet til beboelse. Det vil betyde, at vi stiller krav om, at lejligheden skal sættes i stand før, at den må udlejes igen, siger Sidsel Homann Jørgensen.

Muligheden for at anmelde mistanke om skimmelsvamp er blot en af mange selvbetjeningsløsninger på randers.dk, hvor man fx også kan booke tid til pas, skrive sit barn om til daginstitution, ansøge om byggetilladelse og meget, meget mere.

Kommentarer