Debat og politik

Er 2,5 millioner i årligt tilskud til Hal 4 nok?

Jan Sørensen.

Debatindlæg af Jan Sørensen

Randers har snart en Multiarena. Den 11. oktober 2017 blev byggeriet af den nye Multiarena – hal 4 – sat i gang. Det bliver spændende at se når visionerne tager form de næste cirka 24 måneder.

Randers Kommunes borgere får snart adgang til nye oplevelser, dels som deltager i idræt, og dels som tilskuer til idræt og underholdning. Vi har meget at glæde os til!

Skal forventningerne opfyldes, uden bismag, må driften af multiarenaen ske ud fra iderigdom og styring af de mange aktiviteter. Jeg antager, at det bliver ledelsen og medarbejderne hos Arena Randers, som skal løfte den – for Randers Kommune – væsentlige opgave.

Multiarenaen en opgave med udfordringer

Multiarenaen bliver til noget. Randers kan snart indvie en multiarena af samme type, som Aarhus, Horsens, Viborg, Herning og Aalborg har haft i mange år. Derfor har de byer etablerede relationer til arrangører af sportsevents og underholdning.

Når Arena Randers skal samarbejde med de samme arrangører, er det nødvendigt, at Randers skiller sig positivt ud! Hvordan gør vi det, når vi er handikappede på parkering og hotelkapacitet?

Vi må sørge for, at multiarenaens faciliteter fysisk og personalemæssigt bliver i top, uden høje driftsudgifter. Det bliver afgørende, at servicepersonalet løser opgaverne til topkarakter for arrangøren. Hvordan får vi adgang til et kompetent og fleksibelt personale til overkommelig pris?

De lokale idrætsforeninger, som benytter Arena Randers og betaler leje per time, kunne få rabat for at stille medlemmer vederlagsfrit til rådighed til multiarenaens arrangementer.

Det kunne give fleksible, uddannede og servicemindede hjælpere for multiarenaens gæster. Uden høje omkostninger. Det gør det muligt, at tilbyde arrangementer af kvalitet til overkommelig pris.

Det kræves, når Randers skal hente arrangementer, som i dag holdes i nabobyerne. Kan vi ikke gøre det, bliver det vanskeligt at få en acceptabel driftsøkonomi for multiarenaen fra 2019.

Driftsøkonomien for Multiarenaen

Randers Kommune har afsat 2,5 millioner kroner per år i yderligere driftstilskud til Arena Randers fra 2018. Jeg har søgt oplysninger om, hvordan det behov er fremkommet.

Men det har været umuligt at finde eller få nogen borgeroplysning om, hvad der er budgetteret af driftsindtægter og driftsudgifter i projektet for multiarenaen i Randers.

En ting er sikkert. Randers Kommune, og dermed skatteborgerne, skal bidrage med midler, så Arena Randers fortsat kan leve, også med en multiarena fra 2019!

Derfor er det af interesse, at kende driftsbudgettet og dets forudsætninger. Det gælder:

1. Driftsudgifter:

Ydelser på lån, daglig drift, herunder personale, varme, el, andre udgifter.

2. Driftsindtægter:

Leje fra idrætsforeninger, leje fra Randers Kommune, driftstilskud kommunen 2,5 millioner, stævner og arrangementer fra arrangører (antal per år og indtægt per gang), andre indtægter.

Spørgsmålene er: Hvilket grundlag bygger driften på? Hvilke indtægter fra arrangementer kræves der, for at tilskuddet på 2,5 millioner kroner per år rækker?

De opstillede politikere til byrådet, og særlig dem fra Venstre og Dansk Folkeparti, der sikrede, at Randers får sin multiarena, har særlig pligt til at få belyst de spørgsmål!

Kommentarer